سامانه‌های اطلاعات مکانی، مجموعه‌ای سازمان‌یافته از سخت‌افزار، نرم‌افزارها، داده‌های مکان‌مبنا، متخصصین و الگوریتم‌ها است که به منظور گردآوری، ذخیره‌سازی، بهنگام‌سازی، پردازش، بازیابی و نمایش خروجی‌ها در اشکال مختلف، طراحی و ایجاد شده‌اند و به بیان مشخصات و ویژگی‌های مکانی و توصیفی داده‌ها می‌پردازند.

بطور کلی یک سامانه اطلاعاتی وظیفه دارد عملیات‌هایی را بر روی داده‌ها انجام دهد که به کمک آن بتوان در فرآیندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری سریع‌تر، دقیق‌تر و بهینه‌تر به نتایج دسترسی پیدا کرد. این فرآیندها با جمع‌آوری داده، تغییر فرمت و ذخیره‌سازی آن‌ها آغاز می‌شود و شامل مدیریت، تجزیه و تحلیل و مدل‌سازی است که ما را در جستجو و ایجاد یک فضای پرسش و پاسخ بر روی حجم بالای داده‌ها در مدت زمان بسیار کوتاه یاری می‌کند.

از این دیدگاه، یک سامانه اطلاعات مکانی تمامی وظایف یک سامانه اطلاعاتی را برروی داده‌های مکانی بر عهده دارد. سامانه اطلاعات مکانی صرفاً یک سامانه رایانه‌ای جهت تولید نقشه و یا یک ابزار ساده جهت ذخیره‌سازی و نگهداری نقشه مانند ثبت اسناد نقشه ای نیست، هر چند قادر به تولید انواع نقشه‌ها در مقیاس‌ها و سیستم تصویرهای متفاوت است و می‌تواند برای اهدافی خاص، اطلاعات را ذخیره کند.

سامانه اطلاعات مکانی یک ابزار تحلیلی در فضای اطلاعات مکانی است و مهم‌ترین ویژگی آن، امکان شناسائی روابط مکانی میان عوارض مختلف روی نقشه است. این سامانه، اطلاعات توصیفی را با کمک اطلاعات مکان‌مبنا روی نقشه مرتبط می‌سازد و این اطلاعات را به شکل عوارض مکانی در رایانه ذخیره می‌کند.